Saturday, June 15, 2019

BAB 9 PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 9 PENGURUSAN DISIPLIN



Tingkah Laku @ Disiplin

Apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yg boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak secara sedar atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu.

”Sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar”

Lewis M.Beaker (2001)



“Tingkah laku juga merangkumi  aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang  melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ. Pada dasarnya tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau dilakukan oleh individu.”

Garry Martin dan Joseph Pear (2003)



”Menekankan bahawa seseorang individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin”

Carl Rogers (1999)



“Tingkah laku manusia daripada perspektif Islam mempunyai tujuan agama dan kemanusiaan.Tingkah laku normal dan tidak normal adalah berdasarkan kepada kekerapan dan berlaku sepanjang masa dan mempunyai masalah psikologi”

Al-Ghazali



Pengurusan Disiplin

Satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.



“Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Membimbing tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku negatif dan bebas gangguan”

DR. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005)

Teori Salah Laku Pelajar
1.    Teori Fungsionalisme
2.    Teori Konflik
3.    Teori Interaksionalisme

Teori Fungsionalisme
·         Struktur-struktur sosial akan menentukan keharmonian masyarakat.

·         Tiga Andaian Pengkaji

a.    Stability
                                           i.    Kriteria  penilaian utama untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat  dikekalkan.
b.    Harmoni
                                           i.    Menunjukkan bagaimana semua bahagian dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai tujuannya.
c.    Evolusi
                                           i.    Menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada masyarakat melalui proses yang diadapkantasikan daripada struktur sosial kepada pembaharuan.

·         Teori fungsionalisme juga menganggap Devian sebagai sebuah disfungsi pada struktur sosial.
·         Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan berlaku di sekolah.


Teori konflik
·         Tujuan pendidikan sebagai upaya menjaga kesenjangan sosial dan melestarikan kekuasaan orang-orang yang mendominasi masyarakat.
·         Teori ini juga menyatakan bahawa devian merupakan tindakan golongan tertindas terhadap pihak minority yang menindas.
·         Seperti di sekolah, devian adalah tindak balas anak-anak kelas pekerja menentang dominasi pihak berkuasa.


Teori interaksionisme
·         Membincangkan peranan individu dalam sesuatu sistem Sosial.
·         Mengkaji bagaimana seseorang menginterpretasi dan bertindak mengikut kemahuan masing-masing dalam suatu komuniti.
·         Ahli-ahli teori interaksionisme mentafsir makna perlakuan atau aksi individu dan memperjelaskan makna-makna perlakuan manusi yang subjektif.
·         Jika dilihat dalam aspek persekolahan, teori ini menyatakan bahawa devian merupakan suatu proses sosial.
·         Para pelajar sengaja memilih tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara mereka mentafsirkan sesuatu situasi.


Devian
“Terbahagi kepada empat iaitu inovasi, ritual, undur dan Menentang”
Merton (1938)

Devian Inovasi
·         Cara seorang individu daripada suatu komuniti untuk mencapai suatu matlamat dengan cara yang salah.
·         Contohnya ialah pelajar yang ingin mendapatkan markah yang tinggi dalam peperiksaan tetapi tidak berupaya menjawab soalan yang dikemukakan akan cuma mendapatkan markah yang tinggi dengan melakukan kecurangan akademik.

Devian Ritual
·         Tindakan seorang individu mengulang-ulang suatu perbuatan. 
·         Contohnya ialah pelajar yang selalu kecewa akan mengulang-ulang tingkah laku yang sama.

Devian Undur
·         Seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan.
·         Sebagai contoh, pelajar yang sudah kecewa dengan pelajarannya akan sering ponteng sekolah.

Devian Menentang
·         Perbuatan seorang pelajar menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan  matlamat lain seperti mencuri.

Faktor Berlakunya Devian
Faktor Kelas Sosial
·         Latar belakang budaya keluarga mempengaruhi pelajar kerana mereka lebih banyak menghabiskan masa di rumah bersama keluarga.
·         Kadangkala tingkah laku mereka bertentangan dengan apa yang dikehendaki pihak sekolah.
·         Contonya, pelajar dengan latar belakang kelas sosial rendah dikatakan membawa nilai-nilai seperti kekasaran, menunjuk-nunjuk dan lain-lain.

Faktor Jantina
·         Kajian menunjukkan bahawa devian lebih banyak dilakukan oleh pelajar lelaki seperti merokok, berjudi, membuli, ponteng, samseng dan vandalisme.
·         Pelajar perempuan pula dikaitkan dengan kesalahan melibatkan cara berpakaian, bersolek, vandalisme dan berpasangan.
·         Ini berlaku kerana faktor sosialisasi berbeza antara pelajar lelaki dan perempuan dari kecil lagi.


No comments:

Post a Comment