Saturday, June 15, 2019

BAB 3 KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

BAB 3 KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

Pengurusan


"Proses merancang, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan" 
(Stoner, 1884) 

"Proses mendapatkan secara berkesan untuk mencapai matlamat. Antara kepentingan pengurusan adalah untuk menambah pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja guru, menambahkan produktiviti dan mendpatkan keredaan Tuhan." 
(Robins,1984) 


Pengurusan Bilik Darjah 

"Guru perlu bertindak mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, penglibatan yang aktif dan meningkatkan motivasi kendiri murid"
 (Burden, 2003)

Perkara yang perlu dititikberatkan 
  1. Pembelajaran
  2. Tingkah lau dan disiplin
  3. Fizikal. 



Strategi Pengurusan Pembelajaran 

 Berpusatkan Guru 
Guru menguasai proses pengajaran dan pembalajaran.
  1. Kuliah
  2. Penghafalan
  3. Menyalin nota
  4. Membuat latihan yang diberi oleh guru. 



Berpusatkan Bahan 
Guru menggunakan bahan untuk mengajar.
  1. Buku
  2. Bahan lukisan
  3. Komputer
  4. Peralatan saintifik 
Berpusatkan Pelajar
Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab guru untuk apa yang diajar dan bagaimana dia dapat pelajari. 

Pengurusan Sekolah 
  • Mempunyai organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. 
  • Paling sukar ditadbir kerana sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia. 
  • Kumpulan sasarannya juga manusia seperti kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi, dan sosial.
Pengurusan Dalam Pengurusan Sekolah
  1. Pengurusan bilik pembelajaran
  2. Pengurusan sumber
  3. Pengurusan tingkah laku/disiplin
  4. Pengurusan penasihatan
  5. Pengurusan multibudaya
  6. Pengurusan multiupaya
  7. Pengurusan sekolah dan masyarakat
  8. Pengurusan kokurikulum








No comments:

Post a Comment