Saturday, June 15, 2019

BAB 12 PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 12 PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Pengurusan Pelbagai Budaya
Menekankan kepada pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas dan program-program  pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.
Terdapat juga program pemulihan iaitu satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran.
Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus. Murid yang mengalami masalah 3M adalah disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan faktor kognitif. 

Teknik penggayaan diterapkan kepada murid yakni memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar. Terdapat dua perbezaan teknik penggayaan iaitu; -

Pengayaan Mendatar
Pengayaan Menegak
Dirancang untuk kumpulan mengikut kebolehan
Dirancang mengikut kumpulan yang cerdas
Kadar kesukaran aktiviti
Kadar kesukaran aktiviti pengayaan bagi murid kumpulan cerdas yang sama
Jenis aktiviti pengayaan biasanya diberikan mengikut unit kemahiran yang diajar
Jenis aktiviti pengayaan biasanya terdiri daripada kertas projek, permainan, rekreasi
Tujuan: mengukuhkan kemahiran yang dikuasai dan menimbulkan minat dalam aktiviti
Tujuan: mewujudkan kegembiraan dalam aktiviti pembelajaran mencungkil bakat, kerjasama
Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan menggunakan kemahiran yang sama
Kumpulan cerdas menjalankan aktiviti pengayaan yang lebih mencabar sedangkan kumpulan sederhana & lambat menjalankan aktiviti pengukuhan dan aktiviti pemulihan



Individu Berkeperluan Khas
”Individu yang berbeza ataupun istimewa daripada norma hidup masyarakat. Keistimewaan ini meliputi perbezaan daripada fizikal, pancaindera, kognitif ataupun tingkah laku. Kebanyakan kanak-kanak ini memerlukan tahap pendidikan yang istimewa yang berkaitan dengan keperluan uniknya”
Garciulo, 2003


JENIS KEISTIMEWAAN

CIRI-CIRI
Pintar Cerdas
·         Perbendaharaan kata yang lebih luas,
·         Mempunyai kematangan dari segi penggunaan istilah, 
·         Keistimewaan dalam matematik, 
·          Mencari kesempurnaan kendiri, 
·         Tidak mudah berpuas hati dengan jawapan yang mudah,  
·          Petah berkomunikasi
Autisme
·         Sukar berkomunikasi
·         Mengelak untuk bertentang mata
·         Emosi tidak seimban
·         Mencedera diri sendiri
·         Sukar memahami orang lain
·         Pasif
Disleksia
·         Disparaxia (masalah koordinasi motor-mata tangan), 
·         Diskalkulia (merujuk kepada masalahmatematik) 
·         Disgrafia (merujuk kepada bahasa)




KECERDASAN
PELBAGAI
HURAIAN
Kecerdasan   Logik-Matematik
·         Pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik.
·         Golongan yang mempunyai pemikiran yang saintifik, pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif, membuat inferens, generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis.
·         Kemahiran dominan di bahagian otak kiri memungkinkan seseorang itu berfikir secara konseptual dan abstrak
Kecerdasan  Verbal-Linguistik
·         Golongan ini mempunyai kebolehan dalam menggunakan bahasa dan kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada melalui lisan atau penulisan.
·         Memahami bahasa yang kompleks selain lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu perkataan.
·         Mahir dalam memanipulasikan ayat, tatabahasa atau struktur bahasa, fonologi iaitu unsur bunyi, semantik iaitu makna bahasa, pragmatik iaitu penggunaan bahasa, dan pengucapan awam.
Kecerdasan 
Muzik
·         Golongan ini mempunyai kebolehan dalam bidang muzik sama ada menggemari, mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza, mengubah dan meluahkan perasaan melalui muzik.
·         Peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian daripada alam semulajadi seperti binatang, guruh dan angin.
·         Kecerdasan muzikal ini mempunyai hubungan yang paralel dengan kecerdasan bahasa.
Kecerdasan Kinestetik Badan
·         Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
·         Mempunyai kebolehan dalam meluahkan idea atau perasaan melalui tubuh badan mereka.
·         Mereka juga bijak dalam mengimbangi pergerakan fizikal dan mental. 
Kecerdasan  Interpersonal
·         Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik.
·         Mereka berkemampuan dalam memahami dan membezakan perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang lain.
·         Mudah bergaul dalam kelompok sosial dan mudah menyesuaikan diri
dalam pelbagai situasi yang ada.
Kecerdasan  Intrapersonal
·         Mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri.
·         Mereka berupaya dalam memperbaiki diri mereka kearah kehidupan yang lebih baik.
·         Mampu menentukan hala tuju hidup mereka serta sangat berdisiplin dan mampu hidup berdikari.
·         Suka bersendirian dalam melakukan sesuatu perkara. 
Kecerdasan  Ruang Visual
·         Individu ini memahami hubungan antara objek dengan ruang dan mampu mencipta imaginasi yang agak tinggi.
·         Peka terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan ruang dalam kawasan persekitaran mereka.
·         Mampu berfikir diluar kotak malah berkeupayaan dalam membuat persepsi atau penilaian alam sekitar dengan tepat
Kecerdasan 
Naturalis
·         Mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti, mengkategori pola, corak atau bentuk yang ada pada alam sekeliling.
·         Golongan yang sangat sukakan alam sekeliling dan sangat selesa berada bersama alam terbuka.
·         Sangat sensitif terhadap isu-isu mengenai alam sekitar global, isu kemanusian dan isu sejagat serta meminati unsur kejadian alam. 
Kecerdasan 
Eksistensialis
·         Mempunyai persoalan-persoalan yang timbul tentang kehidupan realiti yang sering dilalui oleh golongan manusia.
·         Golongan ini sangat gemar membaca buku-buku falsafah bagi menjawab setiap persoalan yang muncul dalam fikiran mereka.
·         Golongan ini juga cenderung untuk menelaah nilai-nilai yang berkembang dalam kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai tradisional ataupun nilai-nilai moden yang berkembang pada masa kini. 


No comments:

Post a Comment