BAB 10 PENGURUSAN BIMBINGAN PENASIHATAN
Komponen utama dalam pengurusan
penasihatan murid
- Bimbingan
- Mentoring
- Penasihatan
Bimbingan
"Satu proses menolong individu untuk memahami diri dan alam sekelilingnya"
Shertzer & Stone 1971
"Proses yang profesional dan bersistematik yang bertujuan untuk menolong individu melalui pendidikan"
Mathewson 1962
5 Fasa Utama Proses Bimbingan
dan Penasihatan
FASA 1
Kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat
pelajar - Dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah terlebih dahulu perlu
menerima konsep ini. Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar
pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai pelajarpelajar mereka
berbanding guru yang tidak mengajar. Mereka perlu disedarkan tentang
kepentingan perkhidmatan bimbingan dan penasihatan sebagai pengelola dan sumber
rujukan pelajar.
FASA 2
Pada tahap ini, semua guru dibantu dan
diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui
kursus, seminar dan bengkel khas. Antara kemahirankemahiran yang dicadangkan
iaitu;
Ø
Kemahiran perkembangan personaliti
Ø
Kemahiran melayan dan kemahiran mendengar
Ø
Kemahiran lisan (verbal) dan bukan lisan (non verbal)
Ø
Kemahiran mengenal pasti pelajar yang bermasalah
Ø
Kemahiran asas teori dan teknik kaunseling dalam proses menolong.
FASA 3
Pada tahap ini, guru-guru dapat mengaplikasi
kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar
yang memerlukan bimbingan dan
penasihatan. Secara umumnya, pelajar yang memerlukan bimbingan ini dapat
dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu;-
Ø
Pelajar yang datang secara sukarela
Ø
Pelajar yang di bawah pemerhatian
Ø
Pelajar yang dikenalpasti sendiri oleh guru-guru sebagai memerlukan
bimbingan melalui pemerhatian dan diagnosis
Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan
oleh guru untuk tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima
perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik
sosiometrik, teknik skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod
kesihatan.
FASA 4
Secara khususnya, pelajar akan dibimbing
melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara
kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa.
Penasihatan
"Memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat"
Zuraidah 1994
Tahap dalam proses membimbing
pelajar
1) Membina Hubungan
Di tahap ini guru membina perhubungan yang
mesra, saling mempercayai dan selamat dengan pelajar agar perbincangan dapat
dijalankan dengan lebih baik. Guru harus menerima pelajar seadanya iaitu
melalui penerimaan positif tanpa syarat, memperlihatkan ketulenan dan ikhlas
sehingga pelajar yakin bahawa guru adalah seorang yang boleh dipercayai,
kompeten, dan peramah.
Contoh: guru melihat pelajar muram dan tidak ceria
sewaktu dalam kelas, lantas mendekati pelajar tersebut.
“Apa khabar Amy, saya lihat Amy macam sedih
saja. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?”
2) Penerokaan
Pada tahap ini, guru cuba membantu pelajar
dengan meneroka permasalahan utama mereka melalui beberapa kemahiran tertentu
supaya pelajar dapat memberitahu apakah masalah yang dialaminya dengan jelas.
Contoh:
Pembimbing : “Apa agaknya yang mendorong Amy berjumpa
dengan saya hari ni?”
Amy: “Entahlah cikgu, saya betul-betul sedih. Kawan saya Ani memarahi
saya tadi, saya bukan buat salah
besar pun.....”
Pembimbing: hmm...... ...kawan awak marah ? (dorongan minima)
3) Definisi Masalah & Membina Matlamat
Guru perlu melihat dengan lebih mendalam
permasalah pelajar melalui pendefinisian permasalahan utama dan membina
matlamat mereka. Pada tahap ini biasanya, pelajar dan guru telah dapat
mengenalpasti apakah masalah utama yang menyebabkan pelajar berkeadaan
sedemikian. Matlamat tidak akan tercapai seandainya masalah utama tidak dikenal
pasti.
Contoh;-
Pembimbing : “Dari apa yang telah Amy beritahu
saya, Amy merasakan bahawa sikap cuailah yang menyebabkan Amy dimarahi oleh
Ani. Agaknya, apa yang ingin Amy lakukan untuk mengatasi masalah ini”
Pelajar: “Ya....Saya rasa, saya perlu lebih
berhati-hati ketika menggunakan peralatan kawan-kawan...saya tak sanggup
dimarah sekali lagi”.
4) Alternatif Penyelesaian & Pelan Tindakan
Pelajar akan dibantu membuat beberapa
alternatif penyelesaian terhadap permasalahan yang mereka alami dan membantu
mereka merancang tindakan yang sesuai selaras dengan kemampuan mereka. Setelah
situasi sebenar difahami, berlaku proses perbincangan antara dua pihak untuk
melihat alternatif-alternatif penyelesaian dan pilihan-pilihan yang dibuat
perlu membawa implikasi positif.
Contoh;-
Pembimbing: “Selain mengamalkan sikap lebih
berhati-hati ketika menggunakan peralatan rakan-rakan, apa agaknya yang Amy dapat lakukan supaya
kawan-kawan lebih menghormati dan yakin terhadap Amy?”
Pelajar: “Saya rasa, saya perlu membeli sendiri
barang-barang tersebut, tak perlu pinjam-meminjam lagi. Kalau tidak cukup wang
saya boleh kumpul duit sedikit demi sedikit. Cuma mungkin ambil masa sedikit
untuk dapat mengumpulkan jumlah yang diperlukan.
5) Melaksanakan Tindakan
Tahap seterusnya ialah melaksakan tindakan yang
dibincangkan dan membuat penilaian terhadap tindakan tersebut.
6) Penamatan
Setelah pelajar mencapai matlamat dan
objektifnya, maka hubungan bimbingan bolehlah ditamatkan. Guru akan memantau
pelajar seterusnya melalui tindakan susulan.
FASA
5
Fasa ini melihat keberkesanaan perhubungan
bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis
ke atas pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau
tidak berjaya dibimbing. Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa
berikutnya jika perlu.
Mentoring
"Membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus dan mengarahkan"
(Fletcher 2000)
Proses Dalam Mentoring
PROSES 1
Berikan masa dan tingkatkan usaha supaya
terbina perhubungan yang dikehendaki. Mentor dan mentee perlu menggunakan masa
yang sesuai untuk mengenali satu sama lain supaya timbul rasa saling
mempercayai. Jika ini berlaku dengan
baik maka proses mentoring akan menjadi satu aktiviti yang mudah dan
bermakna.
PROSES 2
Langkah seterusnya adalah untuk mentor dan
mantee sama-sama menjana persetujuan/ perjanjian yang perlu dilaksana dan
dipatuhi oleh mereka semasa sesi mentoring. Perjanjian meliputi penyediaan
jadual untuk sesi mentoring, mengenalpasti batasan serta cara dan teknik
mentoring. Wujudnya perjanjian bersama ini akan mewujudkan perhubungan yang
harmoni.
PROSES 3
Merupakan langkah utama mentoring kerana
melibatkan fungsi dan peranan mentoring itu sendiri. Pada ketika ini, kedua-dua
mentor dan mentee perlulah menentukan matlamat mentoring, menjana senarai
latih-tubi dan aktiviti mentoring supaya matlamatnya tercapai. Pada ketika ini
juga, perlu ada usaha untuk mewujudkan perhubungan yang harmoni dan berterusan
antara mereka.
PROSES 4
Proses mentoring berakhir apabila matlamatnya
tercapai di mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan. Perhubungan mentoring
hendaklah berakhir dengan tahap pencapaian positif iaitu satu transformasi
berperingkat kepada perhubungan yang kasual. Mentoring tidak sepatutnya
berakhir tiba-tiba. Dalam kes tertentu pula, perhubungan mentor-mantee akan
berkembang kepada sesuatu yang lebih kekal.
No comments:
Post a Comment