BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
- Latin, iaitu "sosio"yang bermaksud berkongsi.
- Gabungan Yunani dan Rom yang bermaksud pengetahuan mengenai masyarakat
Sosiologi adalah kajian saintifik mengenai
- Zanden, 1996 - interaksi sosial dan organisasi
- Jary dan Jary, 1993 - masyarakat dari segi fungsi, bentuk organisasi sosial, dan perkembangan budaya
- Giddens, 1993 - keidupan sosial manusia, kumpulan dan masyarakat
- Water, 1994 - fenomena sosial yang berfokuskan hubungan dan interaksi antara manusia
Maksud Sosiologi
"Sosiologi ialah kajian yang sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut"
Amir Hasan (2002).
Tokoh-Tokoh Sosiologi
Auguste Comte (1798-1857)
Teori Fungsionalisme (Teori Konsensus)
Masyarakat seperti tubuh badan dengan fungsi tersendiri. Struktur social menentukan kelancaran & keharmonian masyarakat. Perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan menyumbang kepada kestabilan dan penerusan masyarakat. Menekankan kepentingan pengekalan status quo dalam masyarakat.
Karl Marx (1818-1883)
Teori Konflik
Melihat perspektif konflik & perubahan antara kelas sosial berbeza/sama secara berkumpulan yang mahukan perubahan dalam masyarakat. Konflik masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial.
George Herbert Mead (1863-1931)
Teori Interaksionisme Simbolik
Interaksi seorang individu dibentuk/ membentuk antara individu lain.
Melihat pendidikan dari sudut mikro.
Perspektif Sosiologi
Mikro
|
Makro
|
Bersifat
|
Bersifat
|
Contoh:
|
Contoh:
|
Sosiologi Pendidikan
Kajian sistematik & saintifik = hubungan antara pendidikan dengan masyarakat,
seterusnya mempengaruhi=>
- Matlamat
- Bentuk institusi
- Pentadbiran
- Kurikulum
Matlamat pendidikan:
- Sosialisasi
- Pemilihan
- Pembudayaan
- Pelaburan
- Pembinaan negara bangsa
- Perkembangan potensi diri
Pendidikan dilihat sebagai satu proses sosialisasi, proses pemilihan, proses pembudayaan, pelaburan, proses membina warga negara dan proses membantu pembelajaran.
No comments:
Post a Comment