BAB 7 PENGURUSAN SUMBER
Pengurusan
“Satu
seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilaksanakan secara
sistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu. Pengurusan juga terdiri
daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada
satuatau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan mengharmonikan kumpulan
tersebut bagi mencapai sesuatu matlamat yang telah dirancangkan”
(Buck, 2010)
“Pengurusan
merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan fungsi
pengurusan. Antara fungsi pengurusan termasuklah proses merancang,
mengorganisasi, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi serta
menggunakan sumber-sumber yang lain dalam organisasi bagi mencapai matlamat
organisasi yang telah ditetapkan”
Abdul Aziz Yusof (2004, 2007)
Sumber
Sesuatu
bahan yang boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh manusia dalam aktiviti
ataupun kegiatan seharian.
Kategori
sumber
- Sumber alam/semulajadi,
- Sumber manusia,
- Kewangan
- Teknologi.
- Kategori sumber ini digunakan manusia secara langsung untuk proses kelangsungan hidup dan mempunyai perkaitan dengan definisi pengurusan.
Pengurusan
Sumber
Bagaimana
manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang, memimpin
dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat.
Pembelajaran Berasaskan Sumber
Kemahiran
mengurus sumber penting bagi;- Menjelaskan fakta
- Membuktikan kesahihan fakta
- Menyatakan kebenaran fakta
Agar tidak menyimpang atau
menyerong dengan etika dan norma-norma masyarakat.
Pembelajaran
berasaskan sumber berhasrat melibatkan semua pelajar belajar secara aktif dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut.
Hal ini
bermaksud, pelajar memainkan peranan penting semasa proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung.
Guru
hanya bertindak sebagai pemerhati serta menjadi fasilitator kepada pelajar.
Selain
itu, peranan guru juga adalah mencari sumber yang sesuai untuk digunakan oleh
pelajar manakala pelajar bertanggungjawab untuk menjalankan aktiviti berasaskan
sumber tersebut.
Sebagai
contoh, sumber yang digunakan oleh guru untuk menjalankan aktiviti adalah
sumber yang berasaskan komputer.
Di
sini, guru akan menyuruh pelajar mencari maklumat yang terdapat dalam computer
untuk menjalankan aktiviti kumpulan.
Menggunakan
cara tersebut kita dapat melihat penglibatan aktif semua pelajar untuk mencari
maklumat mengenai tajuk yang telah diberikan oleh guru.
Selain
daripada itu, ciri-ciri pembelajaran berasaskan sumber hendaklah lebih
flaksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
Maksudnya
di sini ialah gaya pembelajaran pelajar boleh berubah-ubah mengikut kesesuaian
yang mereka perlukan.
Contohnya,
jika terdapat seseorang pelajar hendak bertanyakan soalan kepada gurunya
selepas tamat waktu persekolahan.
mereka
tidak sepatutnya berjumpa dengan guru semata-mata hendak bertanyakan akan
jawapan. Sebaliknya mereka boleh menggunakan internet untuk mencari maklumat
yang dikehendaki atau berkomunikasi secara langsung dengan guru melalui email
ataupun telefon bagi bertanyakanakan masalah tersebut tanpa perlu bersemuka.
Hal ini
lebih senang dan menjimatkan masa para pelajar dan guru tersebut.
Ciri
pembelajaran berasaskan sumber dapat memberikan
peluang
kepada pelajar untuk belajar mengikut
keupayaan mereka.
Sebagai guru mereka perlu mengetahui tahap
keupayaan setiap pelajarnya supaya dapat memudahkan guru untuk mencari kaedah
pengajaran yang sesuai untuk pelajar berkenaan. Tidak semua pelajar boleh
menerima pembelajaran yang diberikan oleh guru.
Hal ini bergantung kepada tahap
keupayaan seseorang pelajar.
Sebagai contoh, pelajar yang mempunyai tahap
keupayaan yang rendah, tidak sesuai untuk belajar dengan menggunakan sumber
bercetak seperti buku, majalah atau surat khabar kerana pemikiran mereka tidak
dapat memahami dan menguasai maksud
yang cuba disampaikan dalam teks tersebut.
Oleh sebab itu, golongan pelajar
seperti ini hendaklah diajar menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan
komputer atau alat pandang dengar seperti televisyen mahupun video kerana
mereka akan lebih memahami maksud yang cuba disampaikan dengan lebih jelas
lagi.
Di samping itu juga, aktiviti pembelajaran haruslah memberi penekanan kepada
sumber pendidikan yang telah ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran.
Ciri pembelajaran berasakan sumber yang terakhir ialah dapat
menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan
saluran komunikasi bagi meningkatkan motivasi belajar para pelajar.
Dalam
konteks ini guru boleh memilih sendiri kaedah pembelajaran dengan menggunakan
pelbagai sumber seperti, internet, cakera padat, video, televisyen, buku teks,
majalah, surat khabar, kamus ataupun sumber yang berasas kanmanusia contohnya
guru ataupun rakan sekelas.
Selain itu juga, dengan penggunaan pelbagai sumber
pengetahuan pelajar akan bertambah luas Mereka juga boleh berkomunikasi dengan
guru ataupun rakan yang lain apabila tamatnya waktu persekolahan dengan
menggunakan internet seperti email ataupun telefon.
No comments:
Post a Comment