BAB 8 PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Pengurusan Bilik Darjah
“Proses
pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana
iklimnya kondusif untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran agar
objektif yang ditetapkan tercapai”
(Mok
Soon Sang, 2011)
“Ia
melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi
meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta
kebolehan untuk membuat perancangan sendiri”
(Noraini
Idris, 2009)
Definisi Pengurusan Bilik Darjah
“Bagaimana
guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana
proses pengajaran dan pembelajaran berlaku”
(Bosch,
2006)
“Ia
adalah pakatan antara guru dan pelajar untuk mengurus segala aspek terdapat
dalam bilik darjah yang melibatkan pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta
aktiviti yang dilaksanakan agar satu alam belajar yang kondusif untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran dapat diwujudkan”
(Mok
Soon Sang, 2011)
Strategi Pengurus Bilik Pembelajaran
Faktor Fizikal Bilik Darjah
·
Penyusunan
bilik darjah.
o
Penyusunan
bilik darjah adalah merupakan salah satu faktor yang penting ini kerana ia
boleh menjadi faktor penggalak atau penghalang dalam suatu sesi PdP.
o
Kedudukan
meja dan kerusi pelajar hendaklah berhadapan dengan papan putih ini kerana jika
kedudukan meja dan kerusi pelajar berada dalam kedudukan yang sebaliknya fokus
pelajar semasa proses PDP akan terganggu.
o
Kedudukan
meja guru pula hendaklah berada di hadapan kelas dan berdekatan dengan pelajar
ini bagi memudahkan guru untuk mengawal kelas serta meningkatkan interaksi
antara pelajar dengan guru.
Interaksi Dalam Bilik Darjah
·
Interaksi
Satu Hala
o
Antara
guru dan pelajar
o
Corak
interaksi ditentukan oleh guru yang mengajar
o
Tiada
interaksi antara pelajar dengan pelajar yang lain
o
Pelajar
tidak terlibat secara langsung dalam sesi PDP.
·
Interaksi
Dua Hala
o
Antara
guru dengan pelajar
o
Pelajar
dengan guru
o
Situasi
ini boleh diwujudkan jika guru menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam
sesi PDP dengan bertanyakan pendapat atau soalan kepada pelajar.
o
Bagi
corak interaksi antara pelajar dengan pelajar pula, guru menggunakan pendekatan
secara berkumpulan dengan mengaplikasikan penggunaan kertas kerja, lakonan dan
lain-lain.
o
Dengan
cara ini, aktiviti pembelajaran secara aktif dan dinamik dapat diwujudkan.
o
Dengan
cara itu juga, pembelajaran koperatif dan kolaboratif menjadi tumpuan guru.
·
Interaksi
Pelbagai Hala
o
Guru
menggunakan kaedah pengajaran bersifat simulasi, pendekatan berkumpulan,
perbincangan
o
Dengan
menggunakan kaedah tersebut sesi PDP yang kondusif dapat diwujudkan dan para
pelajar menyertai sesi PDP secara aktif.
Iklim Dalam Bilik Darjah
Suasana Fizikal
·
Penggalak
ataupun penghalang kepada proses PDP.
·
Guru
sangat berperanan dalam menentukan suasana fizikal bilik darjah. Kerusi, meja,
papan putih dan penggunaan alat bantu mengajar juga tergolong dalam suasana
fizikal bilik darjah.
Suasana Sosial
·
Tugas
guru untuk mengkaji melalui pemerhatian biasa atau menggunakan teknik
sosiometri.
·
Sosiometri
adalah merupakan teknik untuk mencari dan menunjukkan perhubungan individu
dengan pelajar.
·
Teknik
sosiometri ini boleh diaplikasikan menggunakan ujian sosiometri Moreno.
·
Ujian
sosiomteri Moreno ini dapat menentukan seorang pelajar itu merupakan ahli bagi
sesebuah kumpulan atau merupakan penerimaan pada kumpulan lain.
Suasana Emosi
·
Aspek
terpenting jika dibandingkan dengan suasana fizikal dan suasana sosial.
·
Gabungan
daripada pelbagai aspek antaranya ialah suara, kelucuan, penggunaan pujian,
kemesraan, stail, kawalan, kepimpinan dan kaedah mengajar serta sikap dan
ekpektasi bilik darjah.
·
Aspek
yang pertama ialah suara, para guru hendaklah mempunyai suara yang terang,
jelas dan semula jadi. Ini bagi mewujudkan suasana kelas yang tenang serta
menggalakkan interaksi pelajar dalam sesi PDP.
·
Aspek
seterusnya ialah kelucuan, aspek ini perlu di digunakan dalam sesi PDP, ini
bagi memulihkan suasana muram dan memudahkan sesi pembelajaran.
·
Selain
itu, penggunaan pujian juga perlu dalam sesi PDP. Para guru boleh menggunakan
metode ini untuk meningkatkan semangat para pelajar dan secara tidak langsung
dapat meningkatkan persaingan diantara pelajar. Guru boleh memberi pujian
kepada pelajar dalam bentuk berkumpulan, individu ataupun memuji di khalayak
ramai bergantung kepada situasi.
Kawalan
Kawalan Positif Formal
·
Pemberian
markah dan menggalakkan persaingan.
Kawalan Positif Tidak Formal
·
Guru
melonggarkan peraturan yang ditetapkan ataupun menggunakan kaedah pengajaran
ekstrinsik.
Kawalan Negatif
·
Bersifat
hukuman ataupun member pengajaran kepada para pelajar contohnya adalah dengan
mengenakan denda, sindiran, hukuman dan lain-lain.
Kepimpinan dan Kaedah Mengajar
·
Jika
guru dapat mengaplikasikan aspek ini suasana PDP yang demokratik akan
diwujudkan dan secara langsung akan menggalakkan para pelajar untuk
bekerjasama.
·
Para
guru dapat mempengaruhi pelajar secara langsung dan tidak langsung.
·
Contoh
bagi guru yang mempengaruhi para pelajar secara langsung adalah dengan memuji
pelajar dan menggalakkan para pelajar bersifat terbuka dengan cara menerima
idea pelajar lain.
·
Manakala
untuk situasi guru mempengaruhi pelajar secara langsung adalah dengan bersifat
kritikal terhadap pelajar
No comments:
Post a Comment