Saturday, June 15, 2019

BAB 4 KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

BAB 4 KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

 "Gaya kepimpinan yang berkesan akan meningkatkan keberkesanan sesbuah organisasi." Tannenbaun dan Schmidt (1958) dalam Nursya'bani Purnama (2003), 


Daya pengerak sebelum memilih sesuatu gaya kepimpinan 
  1. Daya pengerak dalam pemimpin
  2. Daya pengerak dalam diri pekerja atau pengikut
  3. Daya pengerak berdasarkan situasi
Transformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan:

  1. Meningkatkan kualiti pembangunan profesional sepanjang kerjaya, dengan memberikan tumpuan ke atas keperluan individu dan latihan berasaskan sekolah
  2. Melaksanakan laluan kerjaya guru bersaskan kompetensi dan prestasi
  3. Meningkatkan laluan guru untuk peranan kepimpinan, pakar pengajaran , dan pakar bidang khusus

Praperkhidmatan

Pemilihan calon yang menepati kriteria untuk mengikuti latihan keguruan pada peringkat pengajian tinggi. Selain itu, lulu program pengajian dan memperoleh kelayakan ikhtisas. Selain itu, melalui penilaian untuk layak dipertimbangkan memasuki perkhidmatan PPP, Pegawai Perkhidmatn Pendidikan.

Awal perkhidmatan

PPP dilantik ke jawatan tetap DG41 dan didaftarkan menjadi Guru Malaysia. Tugas utama PPP islah melaksanakan PdP dan menjalani program induksi dan pementoran. Awal perkhidmatan berfokus kepada kelayakan, lantikan, Rekod Daftar Guru dan pembangunan kompotensi.



Spesifikasi Tugasan Kepimpinan Sekolah

Pengetua
  • Peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum 

  • Memastikan pelaksanaan Kurikulum dan Kokurikulum selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran

  • Hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah

  • Wujud hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar

GPK Pentadbiran (GPK 1)
  • Mejalankan tugas pengetua semasa ketiadaannya

  • Hal kurikulum, pentadbiran, hubundan masyarakat dan keselamatan

  • Membantu pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran

  • Membantu pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah

Guru Kanan Mata Pelajaran
  • Menyelaras aktiviti P&P 

  • Menyelaras sebagai panitia bidang mata pelajaran

  • Mentadbir dan mengurus kurikulum bidang mata pelajaran

  • Mengurus stor dan inventori bidang mata pelajaran

Kaunselor
  • Menolong pelajar untuk memahami dirinya dalam hubungan sendiri dengan dunia sosial dan psikologi di tempat pelajar berada
  • Menolong pelajar memahami sikap sendiri dan peluang-peluang untuk pemyempurnaan kendiri

No comments:

Post a Comment